torsdag den 21. februar 2013

Gruppe arbejde - børns mundtlige legekultur.


EN UGE MED UHYGGE”

Tema uge med børn i 9-10 års alderen

Udarbejdet af: Connie, Mette & Kamilla

________________________________________________________________

Hvad: Vi vil tage udgangspunkt i en SFO med børn i 9-10 års alderen (ca. 20 børn)

Hvordan: Vi vil reservere et lokale i SFO’en i en uge, her vil vi med forskellige metoder/redskaber skabe pædagogisk rum for at arbejde med temaet gys. 

Vi vil på forældre intranet meddele hvad vi har tænkt os at lave med børnene og at det bliver fra mandag til fredag i bestemte tidsrum. I sådan en meddelelse til forældrene, er det også vigtigt at uddybe at vi som pædagoger har taget hensyn til målgruppen ved at tilpasse materialet til børn i 9-10 års alderen. En sådan tilpasning er nødvendigt, så man ikke ”skræmmer” nogen fra vid og sans. Selvfølgelig er der forskel på børn og hvad der gør dem bange, men vi vil være meget opmærksom på deres reaktioner for at være sikre på at alle er okay med det vi laver.

Hvorfor: Det uhyggelige optræder i mange forskellige former i børns fortællinger og leg. Vi har viden om de genrer/udtryksformer børnene bruger, men mindre viden om hvordan de bruger genren, når det drejer sig om konkrete situationer og sammenhænge. Fortolkningen af, hvilken betydning der kan lægges i brug af genren, hænger sammen med den konkrete kontekst. Mundtlig fortælling er øjeblikkets og situationens kunstform hvor den gode fortæller er lydhør og reagerer på reaktioner fra tilhørerne. Den gode fortæller bruger også mange sproglige og dramatiske virkemidler fx stemmeføring. (”Børns mundtlige legekultur” af Povl Bjerregaard)

Med b.la denne teoretiske baggrundsviden, mener vi at sådan en temauge kan være meget lærerig, sjov og spændende for børnene da det er et projekt hvor leg og læring bliver koblet sammen i et socialt samvær. I forbindelse med planlægning af projektet har vi også tænkt de seks læreplanstemaer med ind over, dem vil vi komme ind på senere.

 

 

Sådan har vi forestillet os ugen skal forløbe:

Mandag (kl.13-16): Vi mødes i det udvalgte lokale (”det uhyggelige rum”) hvor vi præsenterer genren for børnene og vi fortæller dem hvad vi skal beskæftige os med i løbet af ugen. Vi læser en kort gyserhistorie op, hvilket vi vil gøre hver dag som en start når vi mødes i ”det uhyggelige rum” som forslag til oplæsning har vi b.la:

·         ”Dødens hus” af Henrik Einspor

·         ”Tror du på spøgelser?” af Daniel Zimakoff

·         ”Det gemmer sig i mørket og andre gys” af Kenneth Bøgh Andersen

De udvalgte bøger er mindet til børn i 9-10 års alderen. At vi vil læse en historie for børnene hver dag er for at give dem inspiration til den gyserfortælling de selv skal udarbejde i slutningen af ugen. Som voksne mundtlige fortællere vil vi lægge vægt på de sproglige virkemidler i håb om det ”smitter” af på børnene.

Alfred Hitchcock sagde engang: ” Det at forberede sit publikum på spænding er essensen af gysergenren”

Tirsdag (kl.13-16): Denne dag skal børnene lave pynt, så vi kan få det ”uhyggelige rum” pyntet op. Vi har nogle forslag som fx kunne være:

·         Spindelvæv i vat/garn

·         Klippe/klistre edderkopper, spøgelser mm. i forskellige materialer

Vi håber selvfølgelig at børnene også har nogle kreative ideer.

Vi foreslår også at de kan tage rekvisitter/udklædning med hjemmefra. 

På skolen vil vi gå op og låne udstoppede dyr og skelettet der står i fysiklokalet, vi er sikre på det vil skabe en god uhygge.

Onsdag (kl. 13-16): Børnene skal introduceres til en gyserfilm på et niveau de kan forholde sig til, der vil altid være nogle etiske overvejelser omkring hvornår børn har alderen til at se gyserfilm. Børn er jo meget forskellige, nogle er følsomme og tænker meget over tingene hvor andre er ”hårde” og tænker ikke videre over det.

Vi vil informere forældrene om at filmen vises, det er jo deres valg om deres barn skal deltage. Filmvisningen vil komme til at foregå i trygge rammer og bagefter vil der være tid til at tale om filmen og få den afmystificeret.

Vi foreslår filmen ”Coraline” som er en animationsfilm i eventyr/gysergenren.

Link til film trailer: http://www.youtube.com/watch?v=LO3n67BQvh0

Torsdag (kl. 13-16): Tage en snak med børnene om hvilke lyde der kan virke skræmmende på dem, fx når de er ude om aftenen eller når de ligger i sengen om aftenen og skal sove. Herefter vil vi dele dem op i grupper med ipads, som skal fungere som diktafoner, med dem kan de fx gå udenfor eller rundt i SFO’en og optage uhyggelige lyde der skal bruges i forbindelse med oplæsninger af deres egne gyserfortællinger om fredagen.

Fredag (kl.13-15.30 & 17.30-21.30): Når børnene møder ind efter endt skoledag bliver de delt op, den ene halvdel skal pynte ”det uhyggelige rum” op med det pynt og rekvisitter vi har lavet om tirsdagen. Den anden halvdel går i køkkenet for at lave ”gyselig mad”. Der skal laves:

·         Dragebræk på klam kage( ”Amo den store bage bog 3 - året rundt” afsnit om Halloween)

·         Fingerhorn (i stedet for pølsehorn)

·         Orm og øjenæbler i blod (Spaghetti m. kødboller og tomatsovs)

Efter maden er lavet til om aftenen og rummet er pyntet op, sendes børnene hjem et par timer, så dagen ikke bliver for lang for dem.

Vi mødes igen kl. 17.30 hvor vi spiser uhyggelig mad sammen i vores ”uhyggelige rum”. Efter spisningen leger vi ”spøgelses tik”, fangeren får et hvidt lagen over sig hvor det er klippet sådan så ansigtet er frit, det er heller ikke så langt, så alle børnene kan passe det og have mulighed for at være den der fanger. De børn der bliver tikket bliver af de levende båret over til de ”de dødes rige-Limbo”, så ligger de ikke i vejen.

Efter vi har leget overstående leg skal vi i gang med ”Zombie løbet – et stjerneløb”, løbet kommer til at foregå i den skov der ligger nabo til SFO’en.

Vi har en base hvor vi sender børnene af sted til de forskellige poster, her skal børnene deltage i ”skræmmende” eller ”ulækre” aktiviteter for at få ord.

 

 

 

Eksempler på poster:

 

·         Huskeleg: Der hænger ting på en tørresnor der er bundet mellem nogle træer, børnene skal med den ene hånd holde i snoren og følge den, undervejs skal de huske hvad det er de møder.

 

·         Smage/føle leg: Børnene får bind for øjnene, de skal tage ”klamme” ting i munden og smage på dem, det kan fx være koldt pasta slimet af olie.

 

Efter hver fuldendt post får børnene lov til at trække et ord op af posen, med disse ord skal de nu gå tilbage til SFO’en hvor vi har dannet små grupper af 5, her er meningen de med ordene og inspiration fra ugens forløb skal lave gyserfortællinger.

Børnene får ca. en halv time til at udarbejde historierne og herefter mødes vi i ”det uhyggelige rum” hvor vi tænder stearinlys i krogene og dæmper lyset. Vi sidder os på de madrasser der ligger på gulvet og børnene får nu muligheden for at fortælle deres historier. Under fortællingerne vil vi bruge nogle af de lyd optagelser børnene har optaget om torsdagen.

Under fortællingerne optager vi børnene, til glædeligt gensyn og til senere inspiration for andre.

Afrunding

Når man planlægger sådan en emneuge, er det vigtigt at man gør sig nogle tanker omkring det faglige indhold i aktiviteterne. Hvad er det vi gerne vil opnå osv. Ligeledes er det vigtigt at evaluere og dokumentere på ugen, om det gik som forventet, hvad kan gøres anderledes osv. Til dette kan man f.eks. bruge den didaktiske planlægningsmodel SMTTE.

Ligeledes er det vigtigt at man tænker læreplanstemaerne ind i sin planlægning. Man skal så vidt muligt prøve at komme omkring dem alle.

1)Barnets alsidige personlige udvikling,

Når børn udsættes for udfordringer, sker der også en personlig udvikling. Dette sker mange gange i løbet af ugen. Faktisk er der udfordringer alle dage. Denne udvikling kræver ansvarlige voksne, der lytter og går i børnehøjde for at forstå og følge børns måder at se og være i verden på.

2) Sociale kompetencer

Når børn får mulighede for at lege og løse opgaver sammen med andre udvikles deres sociale kompetencer. Disse Tilgodeses hele ugen. Bl.a. i samarbejdet om maden, om udviklingen af gyser historien, i legen osv.

 3) Sprog 

Behersker man sproget, kan man udtrykke sine meninger, følelser og behov. Gysergenren er med til at give en nuance i sproget. Når der bliver læst historie, set film, ordlegen på zombieløbet osv. Dette udfordrer deres sproglige kreativitet, og lærer dem at kende forskel på genrer af historier

4)Krop og bevægelse

Kroppen er en måde at sanse og kommunikere med verden på. Derfor er det vigtigt, at børn oplever glæden ved at bruge kroppen. Dette kan vi gøre ved at lave miljøer og aktiviteter, der udfordrer og inviterer til fysisk aktivitet. Fredagens aktiviteter med spøgelsestik, og zombi løb inviterer til dette

 5) Naturen og naturfænomener

Oplevelser i naturen udvikler børn følelsesmæssigt, mentalt og fysisk. Dette er det læreplanstema der bliver mindst tilgodeset i løbet af ugen. Men fredagens zombieløb foregår dog ude i naturen.

 6) Kulturelle udtryksformer og værdier.
Kultur er en måde at forstå sig selv og verden på og giver børnene et nuanceret syn på verden. Ved at indføre dem i gysergenren, vise dem film, læse bøger udvider man børnenes horisont.

1 kommentar:

  1. Super godt elsker jeres ideer, og håber de en dag ser dagens ( og fuldmånens) lys

    SvarSlet