Børn & kultur – mellem gamle begreber og nye
forestillinger. Af Beth Junker.
I takt med at samfundet ændrer sig, ændres også synet på
børn, og dermed også de begreber der bliver brugt i forbindelse med dem.
Når emnet er børn og kultur, er det vores forestillinger om
børn, om kultur, om barndom, børnekultur, børneperspektiver og børns
perspektiver, der er på spil.
I det 20. århundrede var der primært to kulturbegreber på
spil : det klassisk – humanistiske og det antropologiske kulturbegreb, der hver
har deres eget sæt kunst- og kvalitetsforestillinger.
Vi kommer ud i uenigheder: Er børn stadig børn eller er de
unge og voksne. De begreber om ´børn´ og om `barndom´ der har styret vores
forestillinger er under udvikling eller i opbrud.
Samfund under
forvandling – et epokalt skift?
Vi har i Vesteuropa været vidne til en sådan
opbrudssituation siden 1980´erne. Her begynder filosoffer og
samfundsteoretikere at spørge til mulighederne for et epokalt skift: Har vi
forladt moderniteten og med den hele det oplysningsfilosofiske grundlag, som
udviklingen af de moderne vesteuropæiske samfund har bygget på? Er vi på vej
mod en senmodernitet eller en postmodernitet, der kræver grundlæggende revision
af forestillinger og begreber, hvis vi skal kunne begribe den verden, vi står
i, og forny den praksis, vi står med? (s.241)
Her handler det om kulturbegreber og kulturelle
forestillinger, som ”børn” og ”barndom” har været omfattet af i slutningen af
det 20. århundrede, og begyndelsen af det nye.
Der er globalisering, aftraditionalisering, æstetisering og
øget selvrefleksivitet involveret i de samfundsmæssige og kulturelle
forvandlingsprocesser.
Kultur under
forvandling?
Den tyske professor i pædagogik Thomas Ziehe er i en række
studier af børn, unge og skolegang tidligt ude med et bud på konsekvenserne af
den kulturelle forvandling. Det centrale i den kulturelle frisættelse i forhold
til 1950´erne, er i hans optik en gennemgribende æstetisering af hverdagen. Fra
1980´erne kan den aflæses overalt.
Uddannelsessystemet havde fokus på viden om og rationel
tilgang til kunst, en faglig kvalificering af subjektive meninger og
holdninger. Kultursystemet definerede æstetik som professionel kunst. Monopolet
var bygget på hierarkiske skel mellemkunst og håndværk, mellem finkultur og
populær (masse) kultur.
Det børnekulturelle system gradbøjer både kunst- og
kvalitetsforestillinger pædagogisk: Kunst for børn er pædagogisk tilrettelagt i
forhold til alder, modenhed og udviklingstrin. Frem til 1980´erne er det normer,
traditioner, konventioner og kvalitetsforestillinger, der er styrende for
forståelse og vurdering af det æstetiske og dets betydning. Fra 1980´erne tages
æstetiske teknikker, udtryks- og kommunikationsformer i brug i hverdagen. De gamle
grænser mellem kunst og håndværk nedbrydes.
Kulturel
frisættelse.
Det er Thomas Ziehes pointe, at der fra 1980´erne finder en
´kulturel´, men ikke ´social´ frisættelse, sted. Selvom børn nu, fra de er ca.
1 år gamle er i vuggestue, børnehave, skole og diverse fritidstilbud, så er det
ikke her børnene primært socialiseres. Det æstetiskes betydning i børns kultur
spiller en større rolle for socialiseringen end institutionernes pædagogiske og
didaktiske læreprocesser.
Æstetiseret
hverdagskultur.
I 1970´ernes og 1980´ernes kulturstudier – Birminghamskolens
studier i ungdomskulturer og subkulturer fx – var det en konstituerende faktor
i skellet mellem børnekultur og ungdomskultur, at børnekultur var en
professionelt tilrettelagt kultur og ungdomskultur en selvstændigt organiserende
kultur. Det skel er nu under opløsning.
Det er ikke kun børns sociale betingelser, der har ændret sig radikalt
siden 1950´erne, deres kulturelle muligheder har også undergået store
forandringer. Børns hverdag er utrolig præget af alle de medier de har til
deres rådighed, både TV, computere, spille konsoller og mobiler.
I 1950´ernes barndom legede flokke af børn i forskellige
aldre på gader, stræder osv. Det har hverdagslivets institutionalisering og den
bymæssige og trafikale udvikling sat en stopper for. I det 21. århundrede er
legene rykket indendørs.
Børnekultur og
børns kultur.
Det er ikke ordkløveri, det er en vigtig begrebsmæssig
afklaring at have med sig i overgangen fra modernitet til senmodernitet, hvor
børnekultur som en professionel formidlingskultur konfronteres med børns
kultur, deres egne måder at tage hverdagskulturen i brug på.
Den kulturelle frisættelse har synliggjort børns æstetisk
formgivende potentialer og dermed børns kultur, men den har samtidig skabt en
usamtidighed mellem børns kultur og børnekulturen. Børns kultur er en kultur, der til daglig omgås medierede æstetiske
symbolske udtryk og kommunikationsformer. Børnekulturen
er en professionel pædagogisk-psykologisk funderet formidlingskultur, der
primært dyrker klassiske kunst- og kulturudtryk – litteratur, teater, musik,
billedkunst – og klassiske kunst- og kulturoplevelser.
Børns og unges kultur er en mediekultur, hverken
børnekulturen eller skolekulturen er det (endnu). Den europæiske undersøgelse
af børns og unges mediebrug – af både ældre og nyere medier – konkluderede:
·
At medierede og ikke-medierede
fritidsaktiviteter smelter sammen.
·
At fritidens mediebrug er mere differentieret og
avanceret end mediebrug i skolen, hvor man primært anvender medier som midler
til anden læring.
·
At mediereception og medieproduktion hænger
intimt sammen. Børn overfører læring mellem genrer og medier.
·
At nye medier supplerer gamle, de nye erstatter
ikke de ældre.
·
At køn spiller den største rolle for
mediebrugen.
(Drotner 2006, s. 73)
Skolerne bruger de gamle medier – fx litteratur – primært som
analyseobjekter, de nye medier – computere og internet – bruges primært til at
lære om andre emner.
Senmoderne dannelsesbegreber må tage højde for både den
multimediekultur, dannelsen foregår i, og for de nye æstetiske formgivende og
kommunikerende processer, som denne kultur rummer. Dannelses- og
læringsbegreber må kunne omfatte både rationelt kognitive og sensitivt
kognitive processer.
Børnekultur – et humanistisk
dannelsesbegreb.
Ordet børnekultur kom ind i det danske sprog i 1971: ” Vi
trænger til en børnekultur, vi trænger til programmer i radio og TV, der er
lavet til børn.” Det skrev dagbladet Information i 1972. Folkeskolen spørger i
1976:”Hvad er så egentlig børnekultur?” Og kommer selv med dette svar: ” Det
drejer sig ikke bare om at give børnene et tilbuds om kunst, teater, film,
musik og bøger – men det drejer sig også om nye former for samvær.”
Kultur for børn skabte og tilrettelagde
oplevelsestilbuddene, kultur med børn skabte og tilrettelage
aktivitetstilbuddene. Forestillinger om børns kultur som et kulturelt fænomen
fandtes ikke.
Det pædagogiske
børnekulturbegreb.
Det pædagogiske kunstbegreb er et instrumentalt begreb, der
afgrænser sig i forhold til kunstnerisk-æstetisk udformning. Når pædagoger har
tilrettelagt noget for børnene, er der blevet taget højde for, at det er
kunstneriske oplevelser og kulturelle aktiviteter der passer til aldersgruppens
udviklingstrin, interesser og kognitive forståelsesmuligheder. Samtidig søger
man at beskytte dem mod oplevelser, aktiviteter og værdier der kan skade.
Børns kultur – et antropologisk
kulturbegreb.
I det 20. århundrede blev der spurgt meget lidt til børns
egne projekter i de år, vores forældre kalder deres barndomsår. Fra 1980´erne
og frem sætter den begyndende kulturelle frisættelse hele det grundlag, som det
børnekulturelle system har bygget på.
Sociologien taler om
barnet som aktør, som handlende. Men hvis børn er aktivt handlende og skabende,
hvis de har direkte tilgang til æstetisk symbolske udtryksformer, så er de set
med det pædagogiske børnekulturbegreb ikke længere ”børn”. Det andet
kulturbegreb – det antropologiske – åbner vores øjne for, at børn faktisk er i kultur. Dermed føjer den nye
kategori ”børns kultur” sig til de to andre kategorier ”kultur for børn” og ”
kultur med børn”.
Det klassisk humanistiske dannelsesbegreb er
individorienteret. Det antropologiske derimod søger det kollektive, det
bagvedliggende fællesskab, som alle har del i og bidrager til.
Børns perspektiv.
Børns perspektiv kan udforskes med mange forskellige
interesser. Både psykologisk, pædagogisk og sociologisk forskning har siden
1980´erne fokuseret på det. Det har kulturforskningen også. De forskellige
forskningsinteresser åbner forskellige dimensioner af børns fortolkningsfællesskaber.
Kulturforskning åbner kun for de kulturelle.
For alle forskningstyper gælder det, at det børneperspektiv,
der var knyttet til det pædagogiske kulturbegreb, og som drejede sig om at
sikre ”børns bedste”, kommer til diskussion. Det antropologiske interesserer
sig ikke for de voksnes antagelser om hvad der hæmmer eller fremmer børn, men
derimod for børns perspektiv, hvad børn selv finder centralt, betydningsfuldt
og godt. Dermed skabes en ny forskningsmæssig problemstilling: Hvordan afdækkes
børns perspektiv? Børneperspektiv er det sæt af teorier, begreber og metoder
som voksne tager i brug for at kunne nærme sig børns perspektiv. Børns kultur
er et kulturelt fortolkningsfællesskab, hvor begæret efter at kunne etablere
den symbolsk-repræsentative samværsform, som børn selv identificerer som ”leg”,
er styrende.
Diskuter med!
At nye begreber og forestillinger kommer på banen, nedlægger
ikke de gamle. Det skaber diskussioner og indimellem forvirring. Der er ingen
tvivl om, at de nye begreber udfordrer de gamle, men der er aldrig tale om et
enten - eller. Indsigt i børns kultur nedlægger ikke den omsorgs- og
beskyttelsestænkning, der er forbundet med børnekultur. Den udfordrer den og de
forestillinger, den har praktiseret. Indsigterne i det æstetiskes betydning i
børns kultur nedlægger heller ikke uddannelsessystemets betydning. Den
udfordrer den pædagogiske og mediemæssige praksis. Det er relationerne mellem
kulturerne, der sættes til diskussion. Det er i de diskussioner, at både
forestillinger og begreber forvandles. Diskuter med!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar