Kort resume af tekst 2: At skabe antropologisk viden om børn.
At skabe antropologisk viden om børn er en bestræbelse på at
forstå indholdet af kategorien børn både som erfaring og betingelse og forklare
de sammenhænge, der på én gang definerer og defineres af det enkelte barn og
grupper af børn.
Feltarbejde er
den overordnede betegnelse for forskellige etnografiske metoder og må betragtes
som en grundsten i antropologisk viden skabes på baggrund af tilstedeværelse `i
felten´, hvor man igennem længere tid indgår i sociale situationer. Det
væsentlige er at være i felten så længe, at man indtager en accepteret position
i forhold til de mennesker, hvis liv man studerer. Kortere feltophold indebærer
en risiko for på et for løst grundlag at konkludere om sammenhænge og
kausalitet.
Den norske antropolog Frederik Barth siger at det vigtigste
i feltarbejdet er at blive anset som medmenneske af sit felt, at år de har
tillid til dig og åbner sig for dig, så kan du få indblik i deres egne
begreber, kategorier og forestillinger.
Feltarbejde beror på en deltagelse, der sigter mod indsigter
bag om ordene.
Deltagerobservation.
Feltarbejdet beror på en vekselvirkning mellem deltagelse i
andre menneskers hverdagsliv kombineret observation og systematisk refleksion
over det iagttagede.
Den etnografiske tilgang er dobbelt, idet den på én og samme
tid indebærer en indlevelse og en distance – et forsøg på at forstå andres
handlinger og opfattelser og samtidig fastholde en analytisk distance til det
observerede og måske umiddelbart genkendelige.
Deltagerobservation er ikke bare at gå ind i
undersøgelsesfeltet og søge at forstå¨, det er også at bestræbe sig på at lægge
afstand til det kendte og hjemlige. Analysen må være loyal overfor den
undersøgte virkelighed, dvs. de dér gældende standarter for tænkning,
handlinger, kategorier og begreber.
Feltarbejde som
refleksiv tilstand.
Som feltarbejder er man selv deraf empiriens tilblivelse,
for indsigt i menneskelige erfaringer sker nødvendigvis ved personlig
mellemkomst. Det klassiske ideal om distance til undersøgelsesobjektet er således
umuligt at opretholde i det etnografiske arbejde.
Grænsen mellem subjekt og objekt sløres i feltsituationen,
og forskeren tvinges til at stille spørgsmål både ved sig selv og sit eget
værdigrundlag.
Konstruktionen af
et børneperspektiv.
Efter at antropologer var begyndt at beskæftige sig med
børne- og barndomsforskning, blev det fremhævet, at etnografiske metoder måtte
anses som velegnede til indkredsning af børns perspektiver, erfaringer og
viden. I de sidste ti år har der været gennemført mange studier af børn ud fra
disse metoder, men også af andre end antropologer, og som måske har haft andre
indfaldsvinkler til børnebegrebet end i antropologien. Med interessen for børns
opfattelser er børn blevet inddraget i forskningen som aktører på lige fod med
andre former for informanter. Denne interesse for børns opfattelser har desuden
medvirket til at begreber som barneperspektiv og børnekultur i dag står
centralt i forskningsdebatten.
Men er det hensigtsmæssig at tale om barneperspektiv som en
entydig størrelse? I enhver børnegruppe er der mange sameksisterende
opfattelser, interesser og positioner, som kun kan sammenfattes i et enkelt
begreb som barneperspektivet eller børnekulturen, hvis man laver en meget generel
analyse. Barneperspektivet er ikke nogen empirisk størrelse, der fremkommer ved
børns udtalelser og handlinger alene.
Analyse af
kontekst.
Kontekst er forbindelser, der opfattes som relevante for det
fænomen, der udforskes, men bedømmelsen af relevans beror på en konstruktion af
fænomenet, som forskeren foretager.
Antropologen Raymond McDermott pointerer i sine refleksioner over
kontekstbegrebet, at opfattelsen af kontekst gør en væsentlig forskel for den
analyse, man foretager. Kontekst er det, der gør etnografiske undersøgelser
særskilt antropologiske.
Antropologisk
viden om børn.
Pointen i forhold til studier af børn er, at børn ikke bare
er en entydig kategori, lige så lidt som barndom har nogen objektiv
fremtrædelsesform. Antropologiens væsentligste bidrag til børneforskningen
ligger i udforskningen af forbindelserne mellem barnet og dets kontekst. Den
antropologiske børneforskning er en indgang til samfundsanalyse, hvor det
centrale er forholdet mellem individers opfattelser, handlinger, muligheder og
mere udbredte forestillinger, kategorier og praktikker.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar